Aardrijkskunde

In de tweede periode met aardrijkskunde deden wij ( berend, nic-kee, quinten en ik ) het over de Loonse Drunense Duinen. Het was niet zo leuk om te maken omdat ik niet goed ben in aardrijkskunde. Maar we kregen wel een voldoende als punt. We hadden ook een site gemaakt waar we een best wel goed punt voor hadden gekregen dus ik was tevreden met het project.

 

 

 

 

Ik had ook een taak met het project ik moest een verslag schrijven over de kenmerken van het gebied hier is het verslag:

Welke kenmerken van het bepaalde landschap zijn nog steeds in jullie gebied terug te vinden?

 

De Loonse en Drunense Duinen is een natuurgebied en het is sinds 2002 een nationaal park. Een nationaal park is een park waarin de natuur beschermd is. De Loonse Drunense Duinen ligt in het noorden van Noord-Brabant. Het is 35 vierkante kilometer groot. Het is van stuifzand en het stuiflandschap gebied is al ontstaan in de middeleeuwen. En er is niet veel van dat gebied nog over, maar hier in Nederland is nog wat te vinden en daarom komen er ook veel toeristen op af om het goed te bezichtigen. Er komen ook veel toeristen af op het landschap want het is heel mooi en je hebt veel wandelpaden en fietspaden. Het nationale park wordt beheerd door Vereniging natuurmonumenten, het Brabantslandschap en de duinboeren. Er zijn ook wat amfibieën te vinden, zoals kikkers. Door de steden en gebouwen die rondom de Loonse en Drunense Duinen zitten sluiten het gebied af, en daardoor kunnen er ook minder dieren komen. Er zijn ook dieren die daar bedriegt zijn zoals de das en de specht. Er is vooral veel zand in de loonse en drunense duinen, maar er zijn ook wat bomen te vinden, veel verschillende bomen zoals de berk en de vuilboom. Het gebied bestaat uit zandgrond, dat bestaat uit kleine stukjes steen. Op de bodem zie je soms bruin en zwart zand dit heet oerbank. De loonse en drunense duinen heeft veel verschillende soorte grond, maar het grootste deel is van stuifzand het bestaat uit een derde deel. De Duinen vind je vaak bij de kust.

Er zijn zes voorwaarden nodig voor een duinvorming, dit zijn ze:

  1. Flauw hellende zeebodem, zand, getij, wind, zon, plantengroei.

Dit is hoe de opbouw er uitziet van duinlandschap:

Nat strand- vloedmerk- droog strand- zeereep- jonge duinen ( met duinpannen )- oude duinen.

En dit zijn de functies van duinen:

  1. Zeewering
  2. Natuur
  3. Recreatie
  4. Drinkwater

Er komen van die heuvels van de duinen door een aantal bondgenoten dit zijn de zon, de zee, zand, getij en plantengroei. Duinen beschermen ons ook tegen overstromingen. Door die heuvels aan de kust. En ze zijn tientallen meters hoog en dat houd de zee wel een beetje tegen. Duinen ontstaan alleen onder zeer speciale omstandigheden.

 

 

 

 

Dit is het project die ik, Berend, Noël, Quinten hebben gemaakt. Het gaat over de kinderarbeid in China.

 

 

Kinderarbeid In 
China

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

Inleiding 2

Waar is kinderarbeid? 3

Waarom daar? 4

Wat? 5

Oplossing 6

Eigen mening 6

Bronnenlijst 7

 

Inleiding:

Dit verslag is geschreven door Berend de Kort, Noël Heidt, Jeroen Nieuwlands 
en Quinten Molina. Wij hebben het onderwerp: 'Kinderarbeid in China' gekregen. 
Dit onderwerp is vrij actueel en veel MNO's maken er bewust of onbewust gebruik 
van. De letterlijke betekenis: Werk dat wordt gedaan door jonge kinderen. In dit 
verslag gaan we zien waar?, waarom daar? En wat? Kinderarbeid is. Ook wordt 
de hoofdvraag beantwoord en die luidt: Is China de nummer 1 in de wereld met 
kinderarbeid? 

 

Waar is kinderarbeid?

Kinderarbeid vindt het meeste plaats bij de fabrieken van China.
Om precies te zijn vindt kinderarbeid het meeste 
plaats in het oosten van China. Dat komt doordat alle 
fabrieken daar zijn. Deze fabrieken konden nergens 
anders want het westen zit vol met bergen waardoor 
ondoordringbaar is. En doordat alle fabrieken in het 
oosten zitten (ook de fabrieken van Apple). In het 
oosten is de Speciaal Economische Zone.
Deze zone is de plek in een land waar de meeste 
investeringen en de meeste bedrijven hun vestingen 
hebben. En waar je bijvoorbeeld minder belasting 
hoeft te betalen over je product. Fabrieken krijgen allerlei extra voordelen in zo’n 
SEZ. Daar bevindt zich dus kinderarbeid.

 

Waarom daar? 

Er is vooral kinderarbeid in arme landen, want dan kan het gezin meer geld 
verdienen om eten te kopen. Kinderen moeten veel werken en krijgen weinig loon. 
De meeste werken in fabrieken. Eigenlijk mag je niet werken als je nog heel jong 
bent. In Nederland mag je eigenlijk pas een bijbaantje als je 13 bent. Maar in China 
zijn er kinderen en die zijn pas 5 jaar. En die kinderen moeten heel vroeg opstaan 
en tot heel laat werken. En dan kunnen ze maar een paar uurtjes slapen. En daarom 
hebben de kinderen ook een slechte gezondheid. Er komen steeds meer bedrijven 
in China, dus er zijn ook meer arbeiders nodig. Ze hebben dus de laatste tijd meer 
kinderen nodig om te werken in de fabrieken.
Trefwoorden: weinig loon, veel uren, slechte gezondheid,
meer bedrijven=meer kinderarbeid

 

Wat?

Volgens de Chinese wet mogen kinderen onder de zestien geen betaald werk 
verrichten en er gelden beschermende maatregelen voor werknemers onder de 
achttien, dus bijvoorbeeld dat ze niet met gevaarlijke machines mogen werken. 
Toch gaat een groot aantal kinderen de arbeidsmarkt. In sommige gevallen worden 
kinderen zelfs gedwongen te werken als slaven.
Hieronder staan de maatregelen van Unicef.
Bron Unicef:

"Unicef vindt dat kinderarbeid afgeschaft moet worden als er sprake is van de 
volgende punten: ·

1. Volledige werkweek op jonge leeftijd
2. Lange werkdagen
3. Werken en leven in slechte omstandigheden
4. Hele lage lonen
5. Te veel verantwoordelijkheid
6. Zwaar werk waarbij je ook risico loopt
7. Werk dat naar school gaan onmogelijk maakt
8. Werk dat lijkt op uitbuiting en kinderen een soort slaaggevoel geeft
9. Werk dat geen mogelijkheden biedt om gewoon als kind te spelen."

Interview met een medewerker uit China, dat in een fabriek werkt die aan 
kinderarbeid doen.
‘Er werken in de fabrieken veel mensen die niet volwassen zijn, er werken dus ook 
veel mensen van 14 en 15 jaar.
De mensen en kinderen hebben lange werkdagen van 8 uur s’ochtends tot 12 uur 
s ’nachts zonder rustpauzes, veel jonge kinderen houden dat niet vol dus die mogen 
soms om 11 uur stoppen maar vaker nog moet iedereen overwerken tot 3 uur 
s’ochends zonder dat ze daar extra voor betaald krijgen.
Dus gemiddeld verdienen de arbeiders zo’n 100 yuan per maand wat gelijk staat aan 
9,67 euro per maand. ‘

 

Oplossing

Hoofdvraag: Is China de nummer 1 van de wereld met kinderarbeid?
Uit het verslag blijkt dat er kinderarbeid is maar dat China niet de nummer 1 is. In 
andere landen wordt het op grotere schaal gedaan en soms nog onder slechtere 
werk omstandigheden. Volgens schatting gaat over 5 miljoen kinderen, die alleen 
al in China werken. Is er een oplossing? Wellicht, maar aangezien de regering niet 
echt een open geest heeft en communistisch is. Denk ik niet dat ze snel iets aan de 
kinderarbeid gaan doen. Dus als de regering meer gaat controleren en boetes gaat 
geven, dan zou er misschien een einde aan maken. Ook kan je zelf iets er aan doen 
bijvoorbeeld door geen telefoons te komen van Apple of andere MNO’s

 

Eigen mening

Berend:
De samenwerking ging best. Iedere les werd er op een rustige maar goede manier 
gewerkt. Het werk was eerlijk verdeeld dus iedereen had genoeg te doen. Ook hield 
iedereen zich aan de afspraken en leverde iedereen alles op tijd in.

Jeroen:
De samenwerking was goed, we hebben veel overlegd. Het was niet moeilijk want 
er staat heel veel op internet. En we deden er niet zo lang over. Het was een leuk 
project om te doen.

Noël:
Ik vond het wel goed gaan, ik had alleen soms wel moeite met mijn concentratie.
Alleen spelletjes zijn leuker.

Quinten:
Ik vond het samenwerken heel goed gaan. We wisten meteen wat we moesten doen 
en we hadden ook zo een indeling gemaakt, en als iemand iets niet wist hielpen 
we elkaar. We zeiden er ook wat van als we iets niet goed vonden. Iedereen heeft 
ongeveer evenveel gedaan, misschien niet precies maar dat is ook moeilijk met een 
project. Ik ben trots op ons uiteindelijke resultaat.

 

Bronnenlijst

http://www.fnvmondiaal.nl/wereld_van_fnv_mondiaal/Vakbondsrechten_overzicht/
Dossier_China

http://www.scholieren.com/werkstuk/17017

http://www.mobilecowboys.nl/nieuws/17166

http://typepad.viceland.com/vice_netherlands/2007/09/kinderarbeid-in.html

Cultureel Antropologisch Onderzoek

Onderwerp: Mongolië

Leerkracht: Mr. P de Jongh

 

Onderzoekers: Berend de Kort, Jeroen Nieuwlands, 
Quinten Molina en Keanu Sijmons

Begindatum: 7 februari 2014

Inleverdatum: 21 maart 2014

Klas: H3C

Inleiding

 

Jeroen, Berend, Keanu en Quinten hebben het onderwerp de Mongoolse cultuur 
gekozen. Want hier kon je veel informatie van vinden en het leek ons het makkelijkste
onderwerp die je kon kiezen. Wij hebben een hoofdvraag en 4 deelvragen gemaakt. 
De deelvragen zijn heel verschillend zodat jullie dan zoveel mogelijk te weten komen 
van de Mongoolse cultuur. 

 

Deelvraag 1 gaat vooral over wat ze doen en wat ze gebruiken met bijvoorbeeld een 
hut bouwen en wat hun tradities zijn. Deelvraag 2 gaat over hoe de Mongolen om 
gingen met hun gebied om hun heen. Deelvraag 3 gaat over de geschiedenis van de 
Mongoolse cultuur en wie het heeft gesticht. Deelvraag 4 gaat over of de Mongoolse 
cultuur word verandert door ander landen of ze daar effect op hebben.

 

Hoofdvraag 
Heeft de globalisering invloed op de Mongoolse cultuur?

 

Deelvragen
1. Waarom en hoe is de Mongolische cultuur ontstaan?
2. Hoe zit de Mongolische cultuur in elkaar, materieel en immaterieel gezien?
3.Hoe hebben de Mongolen het landschap om hun heen gebruikt en gevormd?
4. Wat voor effect heeft globalisering op de Mongolische levenswijze? 

 

Hypothese

Wij denken van wel, omdat de landen en gebieden meer met elkaar verbonden raken
en daardoor raakt de Mongolische cultuur in aanraking met andere culturen en zullen
zich dan ook aanpassen aan die andere culturen om te handelen met andere landen.
Dus ze moeten bijvoorbeeld de taal leren van de andere landen en ze moeten ook 
leren op wat voor manier ze handelen. En doordat ze meer gaan handelen en meer 
verbonden raken met de andere landen worden ze meer westers.

 

Waarom en hoe is de Mongolische cultuur 
ontstaan?

 

Djenghis Kahn is de stichter van de Mongoolse rijk in het jaar 1206. Hij verenigde alle
Mongolische stammen tot een confederatie. De mongolen wilden vaak China 
veroveren, maar dat lukten niet, omdat de Mongolen totaal niet georganiseerd zijn. 
Djengis Kahn bracht hier verandering in. In voorgaande jaren werd de leider altijd 
gekozen door erfelijkheid, hier kwam niet altijd een goede leider uit. Djenghis Kahn 
geloofde in meritocratie. Bij deze vorm van leven kozen ze de leider die het meest 
verdiende en niet op erfenis. Zo kon de cultuur uitbreiden tot in Europa. Het doel van 
het uitbreiden van het rijk was: 

1. Het veilig stellen van de politieke stabiliteit.
2. Zorgen voor vreedzame handel.

 

Ook ontstond er door de uitbreiding een nieuwe handelsroute die eerst werden 
geblokkeerd door stammenleiders. Er was een verbod op marteling en vernedering in
het gehele rijk. Later bleek dit eigenlijk helemaal niet zo te zijn.
Djenghis Kahn speelde veel psychologische spelletjes met zijn tegenstanders. Hij 
stelde eigenlijk altijd een voorstel voor. 
Hij zei bijvoorbeeld:
Als jullie je overgeven doen we jullie geen pijn en verwoeste we jullie stad niet. 
Of als jullie wel vechten dan verwoesten we de hele stad.
Hierdoor gaven veel legers zich over en voegde zich bij het machtige leger. Door de 
gevechtstechnieken die buiten Mongolië niet bekent was konden ze iedereen 
overmeesteren. Ook waren ze heer en meester op het veld met hun paarden. 
Ongeveer iedere Mongool bezat 2 tot 5 paarden. 
In het begin bestond het leger uit 25.000 militairen. Ze 
waren goed op open velden, maar niet in het 
overmeesteren van grote steden. Maar daar bedacht 
Djenghis Kahn iets op. Hij ontvoerde Chinese ingenieurs 
en dwong hen om informatie te geven over hun rijk. 
Hierdoor wisten ze hoe de gebouwen in elkaar zaten en 
konden ze de steden innemen. 
Het Mongolische rijk heeft in totaal 90 jaar bestaan. Nadat Djenghis Kahn overleed in
1227 nam zijn jongste zoon de taken over. De ridders van Europa vonden dat de
Mongolen niet eerlijk vochten, omdat ze allen met paarden vochten en in Europa 
deden ze gewoon alleen de ridder en het zwaard, maar de Mongolen zijn veel sterker
als ze met de paard zijn. Volgens de ridders in Europa was het gewoon een duel van 
man tegen man op de grond met alleen een zwaard en geen andere hulpmiddelen 
zoals paarden. 
Djenghis Kahn, stichter van het Mongoolse rijk:
Hij is geboren in het jaar 1162. Hij leefde toen hij nog jong was als nomaden, dit wil 
zeggen dat hij altijd rondreisden en niet op de zelfde plaats bleef. Hierdoor maakte hij
veel extreme weer omstandigheden mee. Dit was een goede leerschool voor zijn 
latere jaren van zijn leven, want door die omstandigheden heeft hij veel vaardigheden
geleerd hoe je moet overleven. Op een dag zag hij dat de Mongoolse stammen op 
een andere manier moesten gaan leven, want nu leven ze van hun eigen regeltjes en
drinken ook heel veel. In omliggende landen zagen ze mongolen als moordenaars. Hij
wou alle Mongoolse stammen bij elkaar brengen en dit lukte ook. Iedereen luisterde 
naar hem door zijn vriendelijke uitspraken en iedereen vertrouwde hem ook. Hij stelde
een nieuwe wet voor waar iedereen zich 
aan moest houden. 

 

Hoe zit de Mongolische cultuur in elkaar, 
materieel gezien en immaterieel?

 

Immaterieel (religie, taal): Religie zelf is de gedachte die mensen hebben over het 
heden, verleden en toekomst, en ook dit is dus ook belangrijk voor hun bestaanswijze,
materiële en immateriële kenmerken. Mongolië heeft vele subculturen en veel religies.
Het Lamaisme is een vorm van het Boeddhisme en is een van de grootste religies 
voor de Mongolen. Het Lamaisme is ontstaan aan het einde van de 7e eeuw in Tibet.
Het word ook wel het Tibetaanse boeddhisme genoemd. Het geloof heeft vooral zijn 
geschiedenis in India. Het heeft ook veel weg van het Mahayana­boeddhisme, en ook
nog meer invloeden van andere geloven. 
Maar het Boeddhisme zelf wordt wel gezien als de meest traditionele religie in 
Mongolië maar is niet de belangrijkste. Het Boeddhisme is ook  zeker niet het oudste 
religie in de geschiedenis, het Shamanisme is een veel ouder geloof. Zelfs het 
Christendom is belangrijker voor de Mongolen. 
Dit was allemaal in de 16e eeuw, na de 16e eeuw was het Boeddhisme in de 
opkomst hier hebben de monniken voor gezorgd. De monniken hebben Mongolië 
omgebouwd naar een boeddhistisch land zoals kloosters en ander benodigdheden. 
Dit veranderde allemaal in 1921 er kwam een opstand en de kloosters werden 
gesloten en de monniken werden of om werden bang gemaakt, ze moesten weg of ze
moesten van religie veranderen.
Tijdens de communisme was het atheïsme het grootste geloof, maar nadat het 
communisme in 1991 verdween werd Boeddhisme weer het grote geloof.
Taal: In Mongolië worden veel talen gesproken. Deze verschillen vinden vooral plaats
in de subculturen. Grotendeels van die talen zijn afgeleid van het Altaïsche taalgroep.
Hiermee worden de Noord­Aziatische talen bedoeld. Khalkha­Mongools is de meest 
gebruikte taal in Mongolië, 2,3 miljoen Mongolen spreken deze taal. Daarom word dit 
ook wel de standaard taal genoemd in Mongolië. In het westen van het land word 
Kalmyks gesproken zo’n 205.000 mensen spreken deze taal, in het oosten word 
Darkhats gesproken ca. 20.000 mensen spreken deze taal. En in het noorden word 
Buriat­Mongools gesproken maar 65.000 mensen spreken deze taal. De taal word 
onder andere ook gesproken door China en Rusland.
Het schrift van Mongolië werd en word nog steeds onder de invloed van de Russen 
bepaald met constante veranderingen. Bepaalde en zeer oude namen kunnen dus op
vele manieren geschreven worden. De Mongolen hebben dus niet één Latijns schrift 
zoals wij dat hebben. Het oude Mongoolse schrift word in Mongolië zelden gebruikt de
taal is wel blijven voortbestaan in autonome republiek van Mongolië in China.
Materieel (kunst, architectuur, voedsel): Kunst: De 
Mongoolse kunst is sterk gebaseerd op de Tibetaanse kunst. De 
kunst in Mongolië werd aan de hand van strenge regels 
uitgevoerd ze hadden niet alles zelf voor het kiezen ze moesten bij 
wijze van spreken tussen de lijntjes kleuren. De kleuren van het 
kunst werk was al vast gesteld en ze moesten zich streng aan de 
regels houden.
Architectuur: In Mongolië vind je de oorspronkelijke architectuur niet in de druk 
bewoonde wereld  die vind je in de steppe, de mensen die daar wonen, leven met hun
omgeving. Het zijn nomaden, de huizen (tenten) zijn daarom 
ook gebaseerd op hun levenswijze. De tenten zijn zeer snel 
af te breken en weer op te bouwen. De tenten heten 
oorspronkelijk ‘ger’ maar onderling tussen de 
buurtbewoners worden ze ‘yurt’ genoemd.  De ger uit deze 
tijd is bij lange na niet het zelfde als de ger van toen. De 
eerste gers waren kleinere tenten op wielen die werden 
getrokken door ossen. 

 

Voedsel: 

Boodog: Is een karkas dat word geroosterd op de gril, ook worden er gloeiend hete
stenen in het karkas gestopt. Hierbij worden vaak marmotachtige dieren gebruikt. De 
ingewanden en de boten worden eruit gehaald vervolgens worden de hete stenen in 
het karkas gestopt zodat het van binnen uit ook word gegrild op de gril. Het karkas 
word ook gevuld met groenten, zout en peper. 
Wodka: De wodka in Mongolië word zelf gemaakt dat is al eeuwen 
zo. Het recept word van generatie op generatie door gegeven. Een 
zeer belangrijk ingrediënt om wodka te maken is koeienmelk. Nadat
de wodka klaar is word het op het voor gegooid om de goden te 
eren en om te kijken of de wodka goed is, dit is te zien als de vlam 
blauw word. 
Byaslag: Byaslag wordt voornamelijk gemaakt van schapen­ of 
geitenmelk van de herfst. Het wordt onderscheiden in twee typen; 
als kaas van ongekookte melk en kaas van gekookte melk.  De 
kaas van de ongekookte melk wordt in een pan gedaan en 
zachtjes verwarmd. Dit moet goed geroerd worden en daarna 
gaat het langzaam aan koken.
Nadat het kookt wordt er een restant melk toegevoegd aan de 
gekookte melk, waardoor het gelijk gaat stollen. Na dit proces 
wordt de kaas in een katoenen zak gestopt en moet het vocht er uit lopen. Het wordt in
een vierkante vorm gelegd en op een houten paneel met iets zwaars er op. Als het 
helemaal gedroogd is wordt het in stukken gesneden.
Kaas van gekookte melk wordt gemaakt van de room van de melk die heeft gekookt. 
Dit noemen ze urum. Deze room wordt weer opgekookt en verder geprepareerd zoals
ze de kaas maken van ongekookte melk. De kaas is compact, vet en kauwbaar en 
gelig of wit van kleur. 

 

Hoe hebben de Mongolen het landschap om hun
heen gebruikt en gevormd?
Landschap
Het Mongoolse landschap staat bekend om zijn uitgestrekte vlaktes, Mongolië is een 
land van 1.565.116 km² en ca. 38 keer zo groot als Nederland. Het ligt in Noord­Azië,
tussen China en Rusland. Mongolië een 
van de hoogste  landen in de wereld, 1588 
m boven de zeespiegel! In het noorden en 
westen van het land, liggen de Mongoolse 
Altai en Kanghai gebergtes(er ligt een deel 
van de Altai gebergtes in Rusland.
In het noordoosten van de hoofdstad ligt de
Khentii Nuruu, de hoogste bergen van 
Mongolië. Mongolië heeft veel zoet­ en zoutwater meren, het Khovsgol Nuur­meer is 
het bekendste van allemaal. Deze ligt in het noorden, aan de grens met Rusland. In het
zuiden van Mongolië ligt een grote woestijn, Gobi genaamd.
In Mongolië heb je een mix van extreme landklimaten, woestijnklimaten en 
steppeklimaten. In de zomer kan het in het zuiden over de 40 C° worden, maar in de 
winter kan het in het noorden (bij Siberië) ­50 C° worden! Daar worden ook de 
koudste temperaturen op de wereld gemeten(afgezien van de noord­ en zuidpool). Er
zijn veel verschillen in temperatuur tussen dag 
en nacht. In juli en augustus valt het 
regenseizoen.
Mongolië bestaat het grootste deel uit 
grasvlaktes, woestijnen en bossen, waarvan 
ongeveer de helft van heel het land uit 
grasvlaktes. Deze wordt o.a. gebruikt om de 
vele kuddes van,geiten, schapen en yaks(een 
soort rund) te laten grazen. ⅓ van Mongolië 
bestaat uit woestijn waarvan de Gobi­woestijn 
een groot deel van het zuiden beslaat.
Er zijn een groot aantal natuurgebieden in
Mongolië, waarvan de Gobi­woestijn en het
Khovsgol­Nuur meer er twee van zijn. Er is een 
vallei, de Orkhon Vallei en die staat op de 
UNESCO­lijst. 
Vroeger hadden de Mongolen een groot rijk veroverd, het gebied tussen het oosten 
van China en huidig Roemenië, met uitzondering van Rusland, maar dit gebied is in de
loop van jaren opgedeeld en nu hebben de Mongolen allen het land zelf nog.

 

 

Wat voor effect heeft globalisering op de

Mongolische levenswijze? 

 

 

Materieel
Hier naast zie je een plaatje van de 
hoofdstad Ulaanbaatar. Aan de 
gebouwen te zien heeft het wel een 
westerse bouwstijl. Terwijl je misschien 
het plaatje er onder verwacht.  Dit zal 
waarschijnlijk nog steeds voorkomen. 
Mongolië is nog een Mc Donalds vrij 
land. Maar niet een KFC vrij land. Dat 
betekent dat er dus al multinationals 
zich vestigingen in Mongolië. De menu 
kaart van KFC is waarschijnlijk 
gelokaliseerd.  Aangezien de KFC zeer 
populair is in China, is de kans groot 
dat het net zo populair is in Mongolië.
Immaterieel
Het smartphone gebruik van de 
Mongolen wordt steeds meer. Dat 
betekend ook dat de macht of invloed 
van Samsung, Google en andere grote 
merken steeds groter worden. Elk 
mobieltje heeft ook een netwerk nodig, 
daar kunnen multinationals ook gebruik 
van maken, zoals Vodafone en Nokia. 
Vliegveld
In Ulaanbaatar is een internationaal 
vliegveld. Door middel van vliegen 
kan de relatieve afstand verkleint 
worden en zo kan  kennis en 
technologie sneller terecht komen in 
Mongolië. Natuurlijk gaat dit ook via 
het internet, de nieuwste trends 
worden zo snel verspreid. 
Wat opvallend is dat het vliegveld 
deels gefinancierd is door een 
Japanse bank. Dit is ook een vorm 
van globalisering. 
De internationale handel die plaats vind op het vliegveld heeft ook te maken met 
globalisering.  De nieuwste schoenen van Nike kunnen bijvoorbeeld zo het land binnen
komen. 
Mongolië en globalisering 
Als je aan Mongolië denkt dan denk je niet meteen aan het modernste land ter wereld.
Toch is de hoofdstad Ulaanbaatar, heel erg aan het groeien en gemoderniseerd. Dat 
zie je vooral aan de westerse architectuur die nieuwe flats en kantoor hebben. 

 

Conclusie

Hoofdvraag: Heeft de globalisering invloed op de Mongoolse cultuur?
Ja zeker, er zijn vele veranderingen te vinden in het binnenland. Dan spreken we over de 
algemene globalisering in de architectuur en een aantal gewoontes. Ondanks deze 
veranderingen is er nog zat, zuivere cultuur te vinden in het land. Het zal nog wel een tijdje 
duren voordat Mongolië echt zal worden gekend als een westers land.

FORMULIER 1 HOOFDVRAGEN EN DEELVRAGEN

NAMEN /NAAM: Berend, Quinten, Jeroen, Keanu

KLAS H3C

Thema: Mongolen

Hoofdvraag:  Heeft de globalisering invloed op de Mongoolse cultuur?
Deelvragen:

1. Waarom en hoe is de Mongolische cultuur ontstaan?
2. Hoe zit de Mongolische cultuur in elkaar, materieel en immaterieel gezien?
3.Hoe hebben de Mongolen het landschap om hun heen gebruikt en gevormd?
4. Wat voor effect heeft globalisering op de Mongolische levenswijze? 

 

Hypothese: Wij denken van wel, omdat de landen en gebieden meer met elkaar 
verbonden raken en daardoor raakt de Mongolische cultuur in aanraking met andere 
culturen en zullen zich dan ook aanpassen aan die andere culturen om te handelen met 
andere landen. Dus ze moeten bijvoorbeeld de taal leren van de andere landen en ze 
moeten ook leren op wat voor manier ze handelen. En doordat ze meer gaan handelen 
en meer verbonden raken met de andere landen worden ze meer westers.
Conclusie: Ja zeker, er zijn vele veranderingen te vinden in het binnenland. Dan spreken 
we over de algemene globalisering in de architectuur en een aantal gewoontes. 
Ondanks deze veranderingen is er nog zat, zuivere cultuur te vinden in het land. Het zal 
nog wel een tijdje duren voordat Mongolië echt zal worden gekend als een westers 
land.

 

PRESENTATIE CHINA:

 

 

https://docs.google.com/a/odulphus.nl/presentation/d/1bVpa8atkDoWSvU13aLMoJuFNu5ofG423vsz4AFz2M8k/edit#slide=id.p